Navigace

Zápisy ve "firemních" katalozích - Ano či Ne?

Na internetu existuje celá řada firemních katalogů. V některých má smysl být vidět, jiné jen dožívají a jejich význam je dnes již spíše historický. Další nepřeberné množství katalogů provozují…


Na internetu existuje celá řada firemních katalogů. V některých má smysl být vidět, jiné jen dožívají a jejich význam je dnes již spíše historický. Další nepřeberné množství katalogů provozují podvodníci, nebo se jedná o katalogy, u nichž má zápis naprosto nulovou hodnotu.

Katalog je webová aplikace, která tvoří v podstatě nekonečné seznamy firem, většinou seřazeny prostě, abecedně, v lepším případě alespoň přibližně oborově. Webová aplikace tedy obstarává vložení firemního zápisu a následně jeho vypsání do dané kategorie. Nic víc, nic méně.

Katalog sám o sobě nepřináší žádnou přidanou hodnotu.

To, že by takový katalog používal uživatel je v podstatě nereálné. Proč by to uživatel dělal? Pro vyhledání firmy přeci použije klasický vyhledávač. Pokud by měl firmu hledat pomocí tohoto katalogu, je to pro něj akorát spousta kroků a komplikací navíc.

Takže očekávat, že na vaše stránky přijde přes odkaz v takovém katalogu návštěvník je nesmysl.

Proto se katalogy využívají pouze pro umělou podporu SEO.

ukazka-katalogu

Většinou katalogy vypadají dost podobně – začínají výpisem různých kategorií a dále pokračují výpisem firem v konkrétní kategorii.

Zápis v katalogu se nejčastěji skládá z titulku, popisku a z vaší domény. Často se při registraci vyplňují pouze základní kontaktní údaje (vyžadován je zpravidla jen e-mail, na který přijde potvrzení o registraci do katalogu).

zapis-1

Prakticky nikdy není o vaší firmě napsáno nic víc, než výše uvedené.

Ostatně ani při objednávce registrace do katalogů nemáte možnost vyplnit další informace jako je například otevírací doba, apod.

Velmi obtížně se někdy trefujete do kategorie – vzhledem k tomu, že některé katalogy mají kategorizaci velmi obecnou, tzn. pokud například provádíte měření termokamerou, čištění kanalizace, nebo jiné služby, může být v katalogu váš zápis například v obecné kategorii „Služby“. I to vypovídá o tom, proč lidé v takových katalozích nic hledat nebudou.

Celá řada firem nabízí takzvanou „registraci do katalogu“. Co to vlastně je a co za peníze do této služby dostanete?

Na českém internetu je celá řada katalogů, do kterých se lze zdarma registrovat. Pokud vám někdo nabízí registraci do katalogů z 99% se jedná o to, že vaše stránky více či méně automatizovaně přidá do těchto katalogů.

Opět nelze očekávat žádné služby navíc. Žádné sliby, žádné garance. Registraci lze ve znatelné míře provést i automaticky (strojově) za pomocí specializovaného softwaru.

Většinou nějaký nadšenec, student, který si za tímto účelem stáhl volně dostupný software, který umí katalog „vyrobit“. Marně byste za menším katalogem hledali nějakou firmu.Pokud se někdo na provozu katalogu snaží vydělat, pak je to většinou nějaký filuta, který se snaží využít toho, že problematice často někdo nerozumí.

Pod vidinou propagace pak obětují pár set korun. Bohužel bezvýsledně.

Firmy.cz (provozuje Seznam, a.s.) – vyhledávač Seznam.cz
Najisto.cz (provozuje Centrum holdings, s.r.o.) – vyhledávač Centrum.cz
Topkontakt (provozuje iDnes)

I u těchto katalogů je velmi sporné, jestli vám zápis v nich k něčemu bude. Pokud se budeme navíc bavit o nějakých naprosto neznámých katalozích, tam je pravděpodobnost obchodního přínosu blížící se velmi výrazně nule.

Obchodní zcela jistě ne.

Kdysi dávno se zápisy v katalogu využívali jako prvotní sada zpětných odkazů na vaší doménu. Díky tomu, si vašich stránek začali vyhledávače dříve všímat a dal se tak uspíšit nástup optimalizace pokud byla například doména úplně nová a úplně neposkvrněná. Byla to jedna z velmi oblíbených technik po spuštění nového projektu.

Na obrázku vidíte úplně novou doménu, na kterou byl nakoupen balíček registrace do katalogů (z obrázku je patrné jak rychle získala doména obrovské množství nerelevantních odkazů).

narust-zpetnych-odkazu-katalogy

Dnes však vyhledávače umí odhalit, že odkaz, který vede na vaše stránky je právě z nějakého katalogu firem a tak je pro něj prakticky nevýznamný.

Sami jsme jeden katalog pro otestování zakoupili za pár tisíc korun. Výsledkem bylo, že po několika měsících provozu dostal katalog penalizaci od Googlu, protože takový web nebyl obsahově nijak hodnotný. A pokud katalogu sám Googlu nepřikládá žádnou hodnotu, tak jí nemůže pochopitelně předat ani vašim stránkám.

Registrace do katalogů není drahá – základní sadu katalogů seženete prakticky kdekoli do 500,- Kč.

To je tak malá částka, kterou spousta podnikatelů obětuje i pro pocit, že „pro jistotu teda mají ten zápis v katalogu“.

Samozřejmě z pohledu SEO není tak markantní nárůst zpětných odkazů z ničeho nic po registraci domény rozhodně přirozený. Katalogy jsou často vyhledávači penalizovány do takové míry, že nemají ani ony samy pro vyhledávač žádnou hodnotu.

U větších firemních katalogů jako jsou například Firmy.cz, je jednou z mála výhod alespoň to, že je katalog dobře hodnocen i u Googlu, zápis je v určité kategorii, takže je relevantní vůči vašim webovým stránkám. V neposlední řadě, je možné firemní zápis provázat například s PPC kampaněmi. To následně do jisté míry zatraktivní inzerát, který je rovnou obohacen o kontaktní údaje na danou firmu.

rozbaleni-inzeratu-firmy

Zároveň je nutné ale upozornit na to, že zápisy ve firemních katalozích Firmy.cz, Najisto a Topkontakt rozhodně nestojí 500,- Kč.

O seriózních katalozích si povíme více ve zvláštním článku věnovaném pouze jim.

Investice do registrace do katalogů vám velmi pravděpodobně nic nepřinese, nicméně pokud si registraci do katalogů objednáte (myslím tím tu hromadnou) tak tím pravděpodobně ani nic nepokazíte.

Web na kterém jsme zkoušeli registraci do katalogů na čisté doméně zaznamenal ohodnocení od Seznamu Srank 1, které před registrací do katalogů neměl – to ale mohlo být ovlivněno i například rozšířením obsahu na webových stránkách.

Důležitější je ale zvažovat větší investice v podobě zápisů do jiných katalogů – Firmy.cz, Najisto, Topkontakt, kde jsou ceny za zápisy znatelně vyšší.

Zhodnocení jednotlivých katalogů a zároveň test jak se registrace v nich projevila na stránkách našich klientů vám přineseme příště.

To, kolik vám katalog dokáže přivézt návštěvníků bude diametrálně odlišné katalog od katalogu a především obor od oboru.

Pokud máte na vašich stránkách nastaveno měření Google Analytics – je velmi jednoduché zjistit, kolik lidí vám z daného katalogu přišlo. Pokud si proti tomu postavíte investici, kterou jste do daného zápisu vložili, dokážete se i sami velmi jednoduše rozhodnout jestli zápis prodlužovat i na další rok.


Zavřít